De 5 beste AV-museumbelevingen: #3 Projection Mapping in Geofort en Philips Museum
Waar komt het museum écht tot leven? Studio Maslow laat het zien
Het bordje naast het kunstwerk, de historische plattegrond en een video in de hoek zijn één manier om de museumbezoeker mee te nemen. Maar met de huidige technologie kan een museum méér om geschiedenis of thema over te brengen. Veel musea grijpen moderne filmische en interactieve middelen als augmented reality of 4D-film aan om hun bezoekers een belevenis te bieden. Pure gimmicks of inhoudelijke toevoeging?
Studio Maslow ging in Nederland en België op zoek naar musea die aan de slag gingen met augmented reality, 4D-film, projection mapping en andere audiovisuele aspecten. In deze vijfdelige serie komen de hoogtepunten aan bod.
#3 Projection Mapping en interactie in Geofort en Philips Museum
We willen in interactiviteit! Waar we in eerdere afleveringen het visuele geweld opzochten, zijn we nu expliciet op zoek gegaan naar musea die succesvol gebruik maken van interactieve digitale belevingen. Augmented Reality (AR) bewaren we voor de volgende aflevering, nu onze kijk op hoe het bekroonde Geofort en het Philips Museum de bezoekers via aanrakingen en bewegingen meer te weten laten komen over hun tentoonstellingen.
Geofort
Feiten: Interactieve video
Het Geofort in Herwijnen is een speeltuin en museum in een oud fort dat deel uitmaakt van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. In het museum is op een organische manier gebruik gemaakt van nieuwe cinema om de oude fortstructuren en buitenruimtes te voorzien van een uitdagende en fascinerende tentoonstelling over geologie.
Het museum staat vol met interactieve en/of lineaire video-installaties.
Zo is er een interactieve wereldbol voorzien van projection mapping. Door aan de bol te draaien ga je terug in de tijd, tot wel miljoenen jaren. Zo krijg je een idee hoe door de jaren heen de continenten zijn veranderd. Een leuke manier om bezoekers kennis te laten maken met het fenomeen continentale drift.
Ook vind je binnen in het fort de installatie ‘Powers of Ten’, waarbij je in een put kijkt waar een film zich afspeelt. Door een directe feed van een opgehangen camera die de bezoekers filmt, kun je jezelf zien staan aan de rand van een cirkel. Vervolgens wordt in stappen van 10 tot de macht 10 uitgezoomd. Bij het uitzoomen kom je stapsgewijs in het melkwegstelsel, bij het inzoomen zie je kleinste deeltje in de atoomkern van een cel in je hand.
Ervaringen: nieuwsgierigheid beloond
Veel van de installaties in het Geofort vragen om input, of leveren die zelf al ongevraagd aan zoals in Power of Ten. Deze aanpak zorgt voor betrokkenheid en zetten de bezoeker aan tot actie, waarbij nieuwsgierigheid veelal wordt beloond. De bediening is vaak intuitief en daarom simpel voor bezoekers van alle leeftijden. Het is niet verbazingwekkend dat het Geofort in 2016 van kindermuseumorganisatie Hands On! de prijs won voor beste museum voor kinderen ter wereld.
Philips Museum
Feiten: interactieve veelvoud
Het Philips Museum in Eindhoven laat de ontwikkeling van het elektronicabedrijf Philips zien. Dat Gerard Philips de eerste gloeilamp ontwikkelde en hoe Phillips van gloeilampenfabriek uitgroeide tot een van de grootste bedrijven in consumentenelektronica en later medische apparatuur ter wereld. Daarnaast wordt er ook gebruik gemaakt van een 360-film die het idee van Augmented Reality schetst. De tentoonstelling van Philips laat door middel van een reis zien hoe ver zij zijn met technologie. Kleine camera’s maken bodyscans, je kan je eigen lichaam ontdekken door middel van bewegingscamera’s en tot slot staat er een Virtual Reality-ervaring waar door middel van animaties een belichtingsplan van een grote stad in de toekomst wordt uitgelegd.
Ervaringen: reis door de technologiegeschiedenis
De tour is georganiseerd van verleden via heden naar de toekomst en deze temporele verschillen zijn goed invoelbaar. De beleving van het Philps Museum zit hem niet alleen in de interactiviteit maar ook in de diverse (audiovisuele) decors. Zo wordt er gebruik gemaakt van vroege radiofragmenten, en delen consumenten uit de jaren 60 hun ervaringen met de toen ‘nieuwe’ apparaten. We waren een beetje teleurgesteld toen we moesten constateren dat de 360-film geen echte Augmented Reality was, al verdient het Philips Museum daarmee meteen punten voor creativiteit. Ook de ervaring van de toekomst was door de vele visuele elementen spannend gemaakt en voelde als een fijne toevoeging op het verloop van de tour.
Trends: betaalbare beamers, explosie interactiemogelijkheden
De twee besproken projecten van Geofort en een aantal van het Philips Museum zijn opgezet met behulp van beamers. Veel musea schrikken traditional terug voor het inzetten van beamers vanwege de prijs. Deze terughoudendheid is echter niet meer zo relevant, in een tijdsbestek van tien jaar zijn de prijzen van beamers met 64% gedaald. In diezelfde periode is de kwaliteit alleen toegenomen. Musea kunnen rustig plannen gaan maken voor beamerdisplays, want de verwachting is dat de prijzen ook in de toekomst zullen blijven dalen.
Interactie als toverwoord van de digitale technologie heeft een lange weg afgelegd sinds de introductie van het computerkeyboard en de videogame. Waar interactiviteit een aantal jaar gelden nog vaak onkritisch werd opgeplakt in musea – de bezoeker moest vooral iets kunnen doen – wordt nu steeds kritischer naar de vorm en mate van interactie gekeken. Voor museummedia geldt dat een belevenis altijd het doel dient van de instelling en het voor bepaalde doelgroepen een extra betrokkenheid bij collectie en thema wil realiseren. Afwegen van de technologie die je ervoor gebruikt is net zo belangrijk als hoe je die technologie vervolgens inzet.
De mogelijkheden voor interactiviteit zullen met de komst van AR-, en VR-technologie opnieuw exploderen, zoals bijvoorbeeld met de spectaculaire Mixed Reality waarbij hologrambrillen een extra 3D laag over de werkelijkheid projecteren. Hierbij is het slim voor musea om steeds het doel voor ogen te houden en in te zetten op wat er met de interactieve technologie mogelijk wordt gemaakt. De initiële kick van een VR omgeving is er na drie minuten wel af en bezoekers blijven hun eigen belevenissen elders meenemen naar het museum. Daarom is het belangrijk dat wanneer je nu investeert in een tentoonstelling die misschien wel jaren interessant moet blijven, om met de inhoud de slag om het hart van de bezoeker te winnen.